Zaxxon

Zaxxon

Zaxxon is een 1982 isometrische shooter arcade game ontwikkeld en uitgebracht door Sega. Sommige bronnen beweren dat Japanse elektronica bedrijf Ikegami Tsushinki ook gewerkt aan de ontwikkeling van Zaxxon. Het spel geeft de speler de ervaring van het vliegen een vechter ambachtelijke door middel van een vesting tijdens het fotograferen op vijandelijke eenheden (raketten, vijand geweervuur, enz.) Het doel van het spel is om zoveel doelen als mogelijk raken zonder te worden neergeschoten of het opraken van brandstof-die kan worden bijgevuld, paradoxaal genoeg, door het opblazen van brandstof drums.

Op het moment van de release, Zaxxon was uniek omdat het de eerste game die axonometrisch projectie, die zijn naam geleend aan het spel (Axxon van axonometrisch projectie) gebruiken. Het type axonometrisch projectie is isometrische projectie: dit effect gesimuleerd drie dimensies van een third-person perspectief. Het was ook een van de eerste videogames om schaduwen, tot het schip hoogte boven het oppervlak geven weer te geven; het spel ook gebruikt een hoogte meter, waardoor de speler om te bepalen hoe hoog of laag het schip boven het oppervlak. Het was ook de eerste arcade spel te worden geadverteerd op de televisie, met een commerciële geproduceerd door Paramount Pictures voor $ 150.000.

De wereld record op Zaxxon is 4680740 punten gescoord door Vernon Kalanikaus van Laïe, Hawaï, op 15 maart 1982, op basis van de Twin Galaxies Intergalactische scorebord. Een bootleg van het spel werd uitgebracht in de arcades in 1982 Jackson genoemd.

Ports

Een populair spel, werd Zaxxon geporteerd naar bijna alle computer thuis-en video-game console systemen tussen 1982 en 1985. Onder hen waren DOS (als booter), Amiga 1000, Apple II, Atari 400/800, Atari 2600, Atari 5200, Atari XL, MSX, ZX Spectrum, Commodore 64, Dragon 32, ColecoVision, Intellivision, Sega SG-1000 en TRS-80 Color Computer. Ongeoorloofd aanpassingen van het spel werden gepubliceerd voor de TI 99/4A (als Arcturus), Amstrad CPC (als Zaxx), BBC Micro (als Fortress), en de TRS-80 Color Computer (als Zakssund).

De Atari 2600 en Intellivision poorten waren merkbaar anders, omdat ze gebruik gemaakt van een 3e persoon, achter het schip 3D perspectief in plaats van de isometrische graphics van de andere versies. Dit is waarschijnlijk te wijten aan technische beperkingen van deze consoles. De ColecoVision versie, ontworpen door Coleco staflid Lawrence Schick, was het eerste huis versie naar de isometrische graphics te gebruiken.

In 2006 werden Zaxxon spelletjes opgenomen als bonus spel op de Sega Genesis Collection voor Sony's PlayStation 2 en PSP consoles. De oorspronkelijke Zaxxon is het spel opgenomen op de PS2, en Super Zaxxon is degene op de PSP. Zaxxon werd ook opgenomen als een unlockable arcade game in Ultimate Genesis Collection Sonic's voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

De arcade-versie werd uitgebracht op de Wii Virtual Console in Japan op 15 december 2009, de PAL-regio op 5 maart 2010 en Noord-Amerika op 12 april 2010.