RoboCop

RoboCop

RoboCop is een 1988 run & gun en beat'em up hybride arcade game ontwikkeld en gepubliceerd door Data East en Nihon Bussan, en in licentie gegeven aan het Verenigd Koninkrijk gevestigde Ocean Software voor release op home systemen. Verschillende herwerkte versies verschenen voor thuis computers en video game consoles, de meeste van hen behandeld door Oceaan, alsmede een NES-versie ondersteund door Sakata SAS en gepubliceerd door Data East. Het heeft meer onlangs verscheen op mobiele telefoons. De IBM en Apple havens werden geproduceerd door Amerikaanse Quicksilver Software. In tegenstelling tot de andere havens, de Commodore 64 versie is een grotendeels origineel spel dat slechts losjes volgt de arcade RoboCop. In aanvulling op een andere soundtrack, zijn de boss battles vervangen door een scherm waar de speler moet een man met een vrouw gegijzeld (zonder het raken van haar) te schieten. Het oorspronkelijke Europese cassette versie was berucht voor een groot aantal bugs (die werden opgeruimd in de VS disk release).

De spellen vangen de geest van de RoboCop film tot op zekere hoogte, omdat het gaat om het doden van generieke criminelen en vijand bazen, zoals de gevaarlijke ED-209. Omdat heel populair, werd RoboCop gevolgd door een aantal sequels (de meeste van hen behandeld door Oceaan), met inbegrip van RoboCop 2, RoboCop 3, en RoboCop versus The Terminator die werd ontwikkeld voor, maar nooit uitgebracht in de arcades, en werd later overgezet naar verschillende andere consoles met inbegrip van de Sega Mega Drive, Super NES, Nintendo Game Boy, Sega Game Gear, en zelfs als een laatste generatie titel voor de Sega Master System in Europa.