Pac Man

pacman

Pac-man is een klassiek computerspel, voor het eerst uitgebracht als arcadespel op 22 mei 1980. Het spel is ontwikkeld door Namco. Binnen een jaar werden honderdduizend arcademachines verkocht. Het is daarmee één van de meest succesvolle computerspellen ooit, en overtreft spellen als Tetris en Street Fighter.

Ter ere van het 30-jarige bestaan van Pac-man werd het Google logo op 21 en 22 mei 2010 voor 48 uren vervangen door een bespeelbare versie van het spel.

Gameplay

De speler bestuurt in het spel een geel "happertje" genaamd Pac-man, waarmee hij zich een weg moet banen door een speelveld gevuld met muntjes en andere voorwerpen zoals vruchtjes. Doel is om alle muntjes in het speelveld op te eten. De vruchtjes leveren extra punten op. De vier spoken, geschilderd op een muur. Het speelveld wordt echter onveilig gemaakt door 4 spoken in de kleuren rood, roze, lichtblauw en oranje. Deze dragen in de Japanse versie respectievelijk de namen: Akabei, Pinky, Aosuke en Guzuta, maar kregen in de Amerikaanse uitgave de namen: Blinky, Pinky, Inky en Clyde. Indien Pac-man door een spook gepakt wordt, is hij er geweest. De speler moet de spoken dan ook ontlopen. Als Pac-man echter een witte pil pakt, waarvan er in het speelveld vier zijn verstopt, worden de rollen tijdelijk omgedraaid en kan hij de spoken juist uitschakelen. De spoken worden dan allemaal donkerblauw en gaan langzamer lopen. De spoken bewegen vaak volgens een vast patroon, die varieert per spook. De besturing geschiedt veelal via een joystick.

Ontwikkelingsgeschiedenis

Pac-man is ontwikkeld door Tohru Iwatani, game ontwerper bij de Japanse spellenfabrikant Namco. Jarenlang hebben er vele verschillende verhalen de ronde gedaan over hoe Pac-man bedacht is. Tijdens de NLGD in 2010, waar Tohru Iwatani van het World Guinness Book of Records een trofee in ontvangst mocht nemen voor het succes van Pac-man, vertelt hij het gehele verhaal achter Pac-man. Aanhalingsteken openen "Ik wilde een game maken die ook vrouwen aan zou spreken, want arcadehallen waren toen nog echte mannenplekken. Ik wilde iets maken wat ze samen zouden willen spelen op een date, of gewoon alleen. Daarom wilde ik een game maken die leuk (fun) en toegankelijk was, en characters die schattig (cute/kawaii) waren. Voor de setting dacht ik aan verschillende dingen die dames aanspreken, zoals fashion of winkelen. Mijn vriendin van destijds hield heel erg van eten, dus dat werd mijn thema. Toen ik bij Mickey's Pizza, - een Amerikaans pizzarestaurant in Japan, want Japanse pizza's zijn niet echt lekker- een pizzapunt had gegeten en de rest van de pizza zo zag liggen, was daar het character dat ik zocht: schattig en eetbaar. Pac-Man was geboren. Hij is vernoemd naar de Japanse term voor 'het geluid van de mondbeweging om te eten': paku-paku taberu. De ghosts zijn ook ontstaan uit het idee van kawaii characters. Iets als aliens zou de dames niet aanspreken, maar de gekleurde spookjes waren de schattige tegenstrevers die ik voor Pac-Man wilde hebben. Het maakte van de rivaliteit een beetje een Tom and Jerry-scenario: tegenstrevers, maar met een komische inslag. De antagonisten in het spel stonden oorspronkelijk niet bekend als spoken maar gewoon als monsters. De naam spoken danken ze aan de versie van Pac-Man die in 1981 werd uitgebracht voor de spelcomputer Atari 2600. De Atari 2600-versie was van slechte kwaliteit; de monsters knipperden zo dat ze sindsdien voor spoken werden aangezien.