Jumping Jack

Jumping Jack

Jumping Jack is een platform spel gemaakt door Albert Ball en Stuart C. Bal voor de ZX Spectrum 16K in 1983. Het was beschikbaar voor de Atari 8-bit computers en Dragon 32 onder de naam Leggit!.

Op de ZX Spectrum, elk niveau bestaat uit een set van acht wraparound vloeren, waarover gaten schuiven, wanneer deze gaten aan de zijkant van het scherm te bereiken, ze omhoog of omlaag naar de volgende verdieping, afhankelijk van als ze scrollen naar de links of rechts, respectievelijk. Het doel in elk level is om de top te bereiken door te springen door de gaten, maar telkens sprongen Jack een nieuw gat gevormd op een willekeurig gekozen vloer. Falling hoewel een gat of miscalculating een sprong en het raken van het plafond tijdelijk verdooft hem en laat hem kwetsbaar voor een gat te scrollen onder hem, als hij valt helemaal naar de bodem van het level, verliest hij een leven. Het voltooien van een level onthult een vers uit de "Ballade van Jumping Jack", het volgende niveau is voorzien van een extra gat bij de start en vanaf het tweede niveau verder, monsters verschijnen die stun Jack op dezelfde manier als een val of verkeerd getimede sprong.

Een spel genaamd Jumping Jack werd geproduceerd door Universal in 1984, maar er is weinig met elkaar gemeen tussen de twee titels, terwijl beide games zijn nominaal gebaseerd op het navigeren "vloeren", de arcade game is in wezen een top-down doolhof die wordt gezien vanuit een isometrisch perspectief, in plaats van een zijaanzicht platformer. Ook de arcade game speelt zich af in Afrika, hoeft gaten niet in de vloeren als Jack springt en het niveau ontwerp waarin veel complexer functies, zoals zie-zagen, die gebruikt kan worden om de willekeurig bewegende dieren die het niveau zwerven doden.