Gyruss

Gyruss

De speler bestuurt een ruimtetuig dat zich tussen de Kuipergordel en Neptunus bevindt. De speler dient de Aarde te bereiken en dient daarvoor alle tussenliggende planeten te passeren: Neptunus, Uranus, Saturnus, Jupiter, Mars en tenslotte de Aarde.

Het speelveld is een tube shooter: de speler ziet zijn ruimtetuig vanuit een derde dimensie. Dit ruimtetuig kan zich enkel bewegen over de contouren van een onzichtbare, denkbeeldige cilinder. De vijandige schepen komen in enkele groepjes van buiten het speelveld binnengevlogen, gaan dan naar het middelpunt van het speelveld en vallen dan in groepjes aan waarbij ze vuren. Zodra de vijandige schepen terug aanvallen, verschijnen er ook enkele asteroïden, satellieten en laserstralen.

De eerste ronde, waarin de speler naar Neptunus vliegt, bestaat uit twee subrondes. Op het einde van de tweede subronde wordt Neptunus zichtbaar en vliegt het ruimtetuig er automatisch naar toe. Er volgt dan een bonuslevel waarin de speler enkel vijandige ruimtetuigen dient te raken. In de bonuslevel is er geen tegenstand van de vijand. De tweede tot en met de zesde ronde bevatten drie subrondes. Na elke ronde is er nog steeds een bonuslevel. Daarna volgt een ronde, ook bestaande uit drie subrondes, waarbij de speler terug van Aarde naar Neptunus vliegt. Het spel vervolgt dan vanaf de eerste bonuslevel, maar moeilijker.

De speler start men een wapen dat slechts één lasterstraal kan afvuren. Naarmate hij meer satellieten uitschakelt, worden zijn wapens krachtiger. Als de speler een leven verliest, start hij terug met het wapen met één laserstraal.