Galaga

galaga

Galaga Is een vaste shooter arcade spel ontwikkeld en gepubliceerd door Namco in Japan en gepubliceerd door Midway in Noord-Amerika in 1981. Het is het vervolg op Galaxian, uitgebracht in 1979. De gameplay van Galaga plaatst de speler in controle van een ruimteschip dat zich aan de onderkant van het scherm. Aan het begin van elke fase, het gebied leeg is, maar na verloop van tijd, vijandige vreemdelingen vliegen in formatie, en een keer alle vijanden komen op het scherm, zullen ze naar beneden komen bij het ​​schip van de speler in formaties van een of meer en kan ofwel schieten het of botsen met het. Gedurende de gehele fase, mag de speler het vuur op de vijanden, en zodra alle vijanden worden overwonnen, de speler verplaatst naar de volgende fase.

Galaga heeft bewezen zeer succesvol. De arcade-versie van het is geport naar vele consoles, en het heeft een aantal sequels, het meest recent Galaga Legions voor de Xbox Live Arcade service.

Gameplay

Het doel van Galaga is om zoveel mogelijk punten te scoren door het vernietigen van insect-achtige vijanden. De speler bestuurt een starfighter die kan bewegen naar links en rechts langs de onderkant van het speelveld. Vijanden zwerm in groepen in een formatie in de buurt van de bovenkant van het scherm, en dan beginnen vliegen naar beneden in de richting van de speler, schieten bommen op de vechter. Het spel eindigt als de speler de laatste vechter verloren is gegaan, hetzij door botsing met een vijand of een van de kogels, of door wordt vastgelegd.

Galaga introduceert een aantal nieuwe functies ten opzichte van zijn voorganger, Galaxian. Daartoe behoort het vermogen om meer dan een schot af te vuren tegelijk, een telling van de speler "hit / miss ratio" aan het einde van het spel en een bonus "Challenging Stage" dat elk paar niveaus plaats, waarbij een reeks van vijanden vliegen op en uit het scherm in vaste patronen, zonder te schieten op het schip van de speler of proberen te crashen in. De verschillende fasen award een 10.000-punts bonus als de speler er in slaagt te vernietigen elke vijand.

Een andere gameplay voorzien van nieuwe aan Galaga is de mogelijkheid voor vijanden van de speler vechter vast te leggen. Terwijl de speler de controle over slechts een vechter, een "baas Galaga" (die duurt twee schoten om te doden) probeert periodiek te vangen van de vechter met een tractor beam. Indien succesvol, de vechter voegt zich bij de vijand formatie. Als de speler meer levens overgebleven, spelen hervat met een nieuwe vechter. De gevangen vechter vliegt naar beneden met de vijand, dat het gevangen, schieten op de speler, net als normale vijanden, en kan worden opgenomen en vernietigd. De speler kan bevrijden van de vechter door het vernietigen van de baas Galaga tijdens de vlucht, waardoor de gevangen vechter aan te sluiten bij de huidige van de speler vechter, een verdubbeling van zijn of haar vuurkracht, maar ook het maken van een doel twee keer zo groot. Uit onderzoek blijkt dat een strategie op basis van dubbele shooters enkele shooter domineert elke dag.

Galaga is een exploiteerbare bug die kunnen leiden tot de aanvallers te stoppen kogels op de speler, als gevolg van een codering fout. In aanvulling, vergelijkbaar met de beroemde "Split-Screen bug" in Pac-Man, een bug bestaat in Galaga waarin het spel "rolt" van Level 255 tot niveau 0. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het apparaat, kan het spel veroorzaken stal, vereist dat de machine worden gereset of uit gerecycleerd om een ​​nieuw spel.