Donkey Kong

Donkey Kong

Donkey Kong werd gemaakt toen Shigeru Miyamoto werd toegewezen door Nintendo om Radar Scope, een spel dat was vrijgelaten om het publiek te testen met slechte resultaten, om te zetten in een spel dat meer zou aanspreken Amerikanen. Het resultaat was een grote doorbraak voor Nintendo en voor de videogame-industrie. De verkoop van de machine waren levendig, met het spel steeds een van de best verkochte arcade machines van de vroege jaren 1980. De gameplay zelf was een grote verbetering ten opzichte van andere spellen van zijn tijd, en met de groeiende basis van arcades te verkopen aan, het was in staat om grote distributie te krijgen. In het spel moet Mario opstijgen een bouwplaats terwijl het vermijden van obstakels voor Pauline te redden van Donkey Kong. Miyamoto creëerde een sterk vereenvoudigde versie voor de Game & Watch multiscreen. Andere havens zijn de Amiga 500, Apple II, Atari 7800, Intellivision, Commodore 64, Commodore VIC-20, Famicom Disk System, IBM PC booter, ZX Spectrum, Amstrad CPC, MSX, Atari 8-bit familie en Mini-Arcade versies. Het spel werd geport naar de Family Computer in 1983 als een van de drie van het systeem lancering titels; dezelfde versie was een launch titel voor de Famicom de Noord-Amerikaanse versie, de Nintendo Entertainment System (NES). Zowel Donkey Kong en zijn opvolger, Donkey Kong Jr, zijn opgenomen in de 1988 NES compilatie Donkey Kong Classics. De NES-versie werd opnieuw uitgebracht als een unlockable game in Animal Crossing voor de GameCube en als een item voor de aankoop op de Virtual Console van de Wii. De originele arcade versie van het spel verschijnt in het Nintendo 64 spel Donkey Kong 64. Nintendo de NES-versie op de e-Reader en voor de Game Boy Advance Classic NES-serie in 2002 en 2004, respectievelijk. In 1994, werd een gelijknamige remake van het originele spel uitgebracht voor de Game Boy, het toevoegen van 96 nieuwe levels.

Het succes van het spel voortgebracht verschillende poorten, en een vervolg, Donkey Kong Jr In dit spel, is Donkey Kong Junior probeert om zijn vader Donkey Kong, die is gevangen te redden. Donkey Kong's kooi wordt bewaakt door Mario, in zijn enige verschijning als een schurk in een videogame.

Donkey Kong II is ontwikkeld door Nintendo R & D1 en uitgebracht als onderdeel van de Game & Watch Multi Screen-serie, met twee LCD-schermen. Het werd uitgebracht in 1983. Donkey Kong Jr moet op een toets drukt, dan is het verplaatst naar het bovenste scherm. Donkey Kong Jr moet klimmen naar de top scherm terwijl het vermijden van dingen, zoals elektrische draden. Wanneer hij naar het bovenste scherm, zal Donkey Kong Jr moet de sleutel weer aanraken, en het zal verplaatsen naar het sleutelgat van een van de ketens. Donkey Kong Jr heeft om omhoog te klimmen het touw onder het sleutelgat, terwijl het vermijden van vogels. Als hij het begin van het touw dat een van de ketens te ontgrendelen. Hij moet dit doen 4 keer totdat hij redt Donkey Kong. Daarna zal het spel beginnen, in een iets sneller tempo.