Dig Dug

Dig dug

Is een arcade spel ontwikkeld en gepubliceerd door Namco in Japan in 1982 voor Namco Galaga hardware. Het werd later buiten Japan uitgegeven door Atari. Een populaire game gebaseerd op een eenvoudig concept, werd ook uitgebracht als een video game op vele consoles.

Gameplay

Het doel van Dig Dug is het ondergrondse levende monsters te elimineren door het opblazen van hen totdat ze pop, of door het droppen van stenen op hen. Er zijn twee soorten vijanden in het spel: Pookas, ronde rode monsters (naar verluidt gemodelleerd naar tomaten) die ze dragen gele bril, en Fygars, groene draken die kan ademen vuur. De speler karakter is Dig Dug, gekleed in het wit en blauw, en in staat om tunnels graven door verwoestbare omgevingen. Dig Dug wordt gedood als hij wordt betrapt door een van beide Pooka of Fygar, verbrand door het vuur van een Fygar, of verpletterd door een steen.

Een gedeeltelijk opgeblazen monster zal geleidelijk leeg te laten lopen en te herstellen na een paar seconden, gedurende welke tijd de speler veilig kan passeren. De monsters normaal kruipen door de tunnels in de modder, maar kan veranderen in spookachtige ogen en reizen langzaam door het vuil. De laatste vijand, op een niveau zal proberen te ontsnappen uit de linker bovenhoek van het scherm.

Meer punten worden toegekend voor popping een vijand verderop in het vuil (de niveaus zijn kleur gecodeerd). Daarnaast worden Fygars waard dubbele punten als geëxplodeerd horizontaal, want zij kunnen alleen horizontaal ademen vuur in de richting waarin ze worden geconfronteerd. Extra punten worden ook toegekend voor het laten vallen rotsen op vijanden om ze te elimineren in plaats van het opblazen van hen. Als een vijand wordt gedood door de rots, is het de moeite waard 1000 punten. De volgende twee add 1500 punten per stuk, en alle daarna add 2000. De handeling van het graven zelf punten waard, wat een 10 punten voor elk blok gegraven, zodat sommige spelers doen wat veel van het mogelijk in situaties waarin de dreiging van de overige monsters is minimaal.

Nadat de speler zakt twee rotsen, fruit en groenten en andere eetbare bonus items, zoals Galaxian vlaggenschepen in het midden van het speelveld, en kan worden verzameld voor punten als de speler in staat is om hen te bereiken voordat ze verdwijnen. Deze eetbare bonus items worden weergegeven, zelfs als de rotsen niet aan vijanden te raken. In sommige versies van het spel, de meeste punten haalbare van een enkele bonus fruit is 8.000 van de ananas.

Als de speler laat een rots op een vijand op hetzelfde moment dat hij pompen het naar de dood, zal een glitch ontstaan ​​waarna alle vijanden zullen onmiddellijk te laten verdwijnen, maar het spel zal geen vooruitgang en de speler zal vrij te graven door al het vuil. Het bereiken van het volgende niveau van het spel blijft dan onmogelijk, maar de glitch kan worden opgelost door het forceren van een rots te laten vallen.

Level getallen worden vertegenwoordigd door bloemen in de rechterbovenhoek van het scherm en elk nieuw level wordt opgemerkt aan het begin van elke fase aan de onderkant rechts (zoals te zien in screenshot dit artikel de grafische). In opeenvolgende niveaus meer monsters verschijnen op elk scherm en ze bewegen sneller. Een niveau met succes is voltooid wanneer het laatste monster is verzonden of er in slaagt om op de vlucht.

In de muntautomaten versie is het spel afgelopen op ronde 256 (ronde 0), omdat dit board is in wezen een onspeelbaar kill-scherm. Aan het begin van het niveau van een Pooka direct bovenop waar de speler begint met geen manier om het te doden.