Tetris

Tetris

Tetris is een computerspel/puzzel ontworpen door Alexey Pajitnov. De eerste speelbare versie kwam uit op 6 juni 1984. Het spel kreeg algemene bekendheid doordat het meegeleverd werd bij het spelletjesplatform "Game Boy" van Nintendo in 1989. De naam is afgeleid van het Griekse woord voor vier: tetra, omdat ieder blokje uit vier vierkantjes bestaat.

In een vak onderaan het scherm vallen constant blokken vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden. Deze blokken hebben verschillende vormen bestaande uit vier vierkantjes, zogenaamde tetromino's. Zo is er een blok dat lijkt op een "L", maar er is ook een O-blok of I-blok. De naam "Tetris" is afkomstig van de hoofdtechniek van het spel, namelijk de blokken zo stapelen dat wanneer de speler een I-blok in de overgebleven gleuf plaatst, er vier lijnen worden gemaakt, wat afhankelijk van het level, een groot aantal punten oplevert. De naam van deze techniek is dan alweer afkomstig van het Griekse "Tetra" wat vier betekent.

Door de blokjes te roteren en horizontaal te verplaatsen moet de speler ervoor zorgen dat ze, eenmaal beneden aangekomen, een horizontaal gesloten lijn vormen met de andere blokken die daar al liggen. Elke succesvol gevormde horizontale lijn wordt verwijderd. Als dit niet tijdig gebeurt, wordt de laag met blokjes steeds hoger en is er geen ruimte en tijd meer om de blokjes te draaien.

De speler kan net zolang doorgaan tot de blokken de bovenkant van het scherm raken waarna het spel is afgelopen. Zolang de blokjes juist worden gestapeld kan de speler doorgaan, maar in veel versies vallen de blokjes steeds sneller. Hierdoor wordt het spel gaandeweg steeds moeilijker waardoor de speler steeds meer moeite krijgt om de sneller vallende blokken juist te positioneren.