Street Fighter

Street Fighter

Het allereerste Street Fighter-computerspel was geprogrammeerd door Takashi Nishiyama en Finish Hiroshi. Het was een speelhalspel dat uitkwam in 1987. De speler bestuurde een karateka genaamd Ryu die deelnam aan een gevechtstoernooi dat plaatshad in vijf verschillende landen, te weten de Verenigde Staten, Japan, China, Engeland en Thailand. In elk land kwam Ryu tegen twee tegenstanders te staan. De speler kon door gebruikmaking van zes knoppen verschillende slagen en trappen uitdelen, variërend in snelheid en kracht. Daarnaast kon de speler het personage drie soorten speciale aanvallen laten uitvoeren door specifieke joystickbewegingen en/of knoppencombinaties: de vuurbal, de Drakenslag en de Tornadotrap. Voor een eventuele tweede speler bestond de mogelijkheid om op elk gewenst moment ook deel te nemen aan het spel door een munt in de speelkast te werpen. Speler twee kreeg op deze wijze de beschikking over Ryu's rivaal, het personage Ken, en beide spelers moeten elkaar zien uit te schakelen. Als speler twee won dan werd de rest van het spel - ervan uitgaande dat er niet opnieuw een munt in de speelkast werd geworpen - doorlopen met Ken.